Home » KTM

Na een proefrit op de Super adventure s, was ik verkocht. Wat rijd dit lekker en wat een power.

Nu wachten tot half Mei tot dat hij geleverd wordt.

Wordt vervolgt.

 18 Mei 2017 de KTM opgehaald. Nu inrijden. Wat een machine, je kan er heel rustig mee toeren maar je voelt nu al dat er een aantal paarden staan te trappelen om losgelaten te worden.

18 Mei de motor opgehaald. Meteen afspraak gemaakt voor de 1000 beurt die 6 Juni gaat plaatsvinden.

Ik wil de motor weer goed inrijden net als de Yamaha en dat wil zeggen alleen binnendoor en veel afwisselen maar wel gewoon rijden. Het belangrijkste is eerst warm draaien en dat doe ik door de versnellingen tussen de 3000 en 4000 toeren. De eerste 200 km gewoon rustig aan en even wennen aan alles. Daarna opbouwen van toeren. Niet te gek doen maar vooral in zijn 2 en 3 af en toe wat hogere toeren laten draaien. De motor wordt dan het minst belast maar draait toch zijn toeren.

Afijn de 1000 zitten er op en nu wachten op de 1000 beurt. De motorzaak had gezegd, zorg voor de 1000 beurt dat je wel alle toerentallen ff gehad heb, dus na de 1000 weer rustig aan wat meer toeren gedraaid.

Maar wat een power heeft dat ding.

 

Na de 1000 beurt.

De motor is ingereden en kan "normaal" worden bereden.

Als je de contactknop bediend want de motor is keyless krijg je in het scherm Ready to Race en daarna zoals de foto hierboven.

Het dashboard aan de linkerzijde is naar eigen inzien in te stellen met zaken die jij wilt zien.

Ik heb standaard 2 tripteller er op staan, 1 voor het aantal gereden km op een tank en de ander voor de route km en daaronder de odo meter.

Daaronder zet ik de olietemperatuur zodat ik zeker weet in het begin of de motor warm genoeg is. Een kleine bug in het systeem is dat de oliemeter elke rit opnieuw moet worden voorgezet maar dit schijnt met een update goed te komen.

Verder kun je bandenspanning, voltage naar de accu en andere zaken voorzetten.

De machine is heerlijk rustig te berijden en rijd bv in de 2de versnelling met gemak continu 30km/h zonder te bokken.

Dat heb ik met andere motoren wel eens anders gehad.

Maar er is ook mee te scheuren. ik heb al een aantal keer gehad dat een auto seint enkel omdat ik hem inhaal, wat wel heel snel gaat moet ik zeggen. Het ene moment zit je er achter schakelt terug en je bent er met een powerwheelie voorbij.

Ik ben samen met een maat naar de alpen geweest en heb daar een aantal cols gereden en het sturen en accelereren is verslavend. Over deze reis meer bij [Motorreizen Frankrijk] . 

In Frankrijk toch wel wat last van zadelpijn. Op de Yamaha had ik daar nagenoeg geen last van. Dus toch maar gegaan voor het powerparts zadel. De zithoogte wordt daarmee 2 cm hoger en hij zit inderdaad een stuk beter.

Op 4 September een rit van 620 km in de Eifel gedaan en aan het einde van de dag maar een fractie van wat ik normaal aan last had.

Leuke gadgets op de KTM.

Bochtenverlichting. Als je de bocht in gaat schakelen er afhankelijk van de hellingshoek tot 3 lampen bij om in de bocht te schijnen.

Dashboard volledig naar eigen zin in te delen. Met de omhoog en omlaag knop aan de linkerzijde is een snel menu op te roepen. Bij mij nu damping en ridingmode maar kan ook bv handvatverwarming zijn waardoor dit soort zaken snel op te roepen zijn.

 

De knoppen zijn verlicht dus snel te vinden in het donker.

Rechts staat de snelheid en de toerenteller, welke damping staat ingesteld en de riding mode.

In de toerenteller de water temperatuur en de benzine voorraad.

Klein onderaan de handvatverwarming en zadelverwarming indien aanwezig.

Aan de linkerzijde kun je veel zaken zelf kiezen. Ik heb het zelf redelijk rustig daar.

2 maal een tripmeter, 1 voor de reis en de 2de voor het tanken en de odometer en daaronder zet ik voor elke reis de olietemperatuur daaronder. Deze laatste blijft bij de volgende dashboard update staan.

Maar het kan veel drukker zoals:

Verbruik

Laadstroom

bandendruk voor en achter

 

We zijn bijna een jaar verder en ik heb wat zaken aangepast aan de motor.

De remoliereservoir lekte aan het stuur en deze vervangen voor een Rizoma zodat ik zeker weet dat deze nooit meer gaat lekken.

De schuimrubber voor luchtfilters geplaatst omdat ze er vet uit zien en de eerste filtering verzorgen.

De uitlaat vervangen voor de Bos desert fox met regelbare dB killer.