.

Op onze bucketlist stond Tunnel du Parpaillon, een tunnel door militairen gegraven en alleen of road over keien te bereiken. We zijn in 2 dagen tijd naar een hotel in de buurt van Gap gereden. Dag 1 zijn we geindigd bij een camping waar we een caravan voor 1 nacht gehuurd hebben voor 39 euro.  

Het was een caravan met 2 aparte slaapplaatsen en voldeed prima. Na een heerlijke maaltijd in de buurt bij Buffalo Grill hebben we voor de tent een heerlijk biertje gedronken. Je had geen last van strooilicht van steden of industrie zoals in Nederland dus we hebben sterren aan de hemel gezien die we nog nooit gezien hadden. Onvoorstelbaar veel sterren die je in Nederland nooit ziet door lichtvervuiling.

Dag 2 zijn we geëindigd bij Hotel Rotonde des Granes waar we 4 nachten hebben geslapen. een knus Hotel met appartementen met koelkast, gasstel douche en WC en ontbijt inbegrepen. Eten deden we op de eerste verdieping. Croissant, bruine boterhammen en stokbrood met jam, jam, jam of honing. En een yoghurt na. Het was een prima begin van de dag en de eigenaar was heeeeeel erg vriendelijk. Toen we zeiden dat we de Tunnel du Parpaillon gingen rijden maakt hij ons duidelijk dat er veel kuilen en keien waren maar dat wisten we wel.

Route 1, Tunnel de Parpaillon

We wilde als eerste deze route rijden. Ik had hem zelf in basecamp gemaakt. Het eerste gedeelte was asfalt tot net voorbij Saint Sauveur een klein  dorpje waar we of road gingen. Het was een redelijk te rijden weg over een grof gravel en stenen. Regelmatig stoppen want het was erg warm, het was hard werken en er waren prachtige uitzichten.

 

Na een tijdje kwamen we weer bij asfalt aan waarna 50 meter de uiteindelijke col du Parpaillon begon. Maar het eerste stuk hadden we niet willen missen. De route werd nu wel moeilijker en de stenen werden groter en de kuilen dieper maar nog steeds te doen. En dan kom je aan bij de tunnel op 2637 meter, europa's hoogste tunnel bereikbaar met motor.

.

Op YouTube hadden we een film gezien van 2 Duitsers die in de tunnel vallen doordat er ijs lag en veel stenen en water en modder. er waren motoren ons voorbij gereden tijdens onze stops en deze waren niet boven dus die waren in ieder geval door de tunnel gegaan. En net op het moment dat we onze helm wilde opzetten kwam er een Landrover van een zeer vriendelijke Oostenrijker door de tunnel van de andere kant af. Hij vertelde dat het goed te doen was. Een Nederlander die de berg op de fiets had bereden maar te weinig licht had voor de tunnel kreeg van de Oostenrijker een zaklamp om ook zijn bucketlist een beetje completer te maken. De fietser zou heen en terug door de tunnel gaan dus hebben we op hem gewacht en zijn toen er ook door heen gegaan.

De weg naar beneden was nog spannender maar is goed verlopen.

 

Dit alles is gefilmd.

Hier de film

Route 2 col de la Bonette

Col de la Bonette  wordt beweerd de hoogste col te zijn die je met de motor kan bereiken.

Boven op de col rij je een rondje rond de top van de berg die je te voet verder kan beklimmen.

 

 

En iedereen die boven is moet even op de foto met deze gegraveerde steen.

Prachtige uitzichten

Maak jouw eigen website met JouwWeb