Na vorig jaar Tunnel du Parpaillon gereden te hebben kriebelde het of road rijden en hebben mijn motormaat en ik de Grosser Alpen strassen fuhrer aangeschaft.

Dit duitse handboek vertelt over de mooiste alpen routes.

We hadden ons zinnen op Italië gezet met op het verlanglijstje Monte Jafferau en Monte Sommelier .

We wilde dit keer een Hotel in een plaatsje waar wat leven is en met restaurants, omdat we vorig jaar in een prachtig maar in the middle of nowhere hotel zaten in Frankrijk en de motor nodig hadden om ergens te gaan eten.

Ons oog viel op Susa een leuk dorpje net over de Franse grens.

Een mooi hotel met veel motorrijders en fietsers met in de kelder een prachtige garage om de motor te stallen.

Het ontbijt was erg goed met veel zoete hapjes maar ook brood, beleg en eieren.

Hoog op de verlanglijst stond Monte Sommelier en Jafferau. De eerste dag stonden we vol goede moed in de garage om Monte Sommelier te rijden.

De Duitser die deze foto gemaakt heeft was met een KTM 1190 op noppenbanden en vertelde dat de Sommelier erg zwaar was en dat hij daar een dag er voor gevallen was. Wij op normale banden konden beter rustig aan beginnen en hij rade de Finestre aan die meteen overging in de Assietta.

Ook deze route hadden we al van te voren gepland en deze route zou het worden die dag.

Meteen na Susa reed je al op de weg naar de Finestre een mooie goed te doen of road, lees gravel route.

De uitzichten waren prachtig.

Een dag later stond dan de Jafferau op het lijstje. Onder aan de voet waar we de Jafferau wilde beklimmen kwamen we een verbodsbord tegen die we genegeerd hebben. Een prachtige af road route naar boven maar al snel kwamen we bij een weg aan die echt afgesloten was. We waren hevig teleurgesteld.

Verboden in te rijden

Smiddags toen maar een oud fort bezocht wat heel goed vanaf de weg te zien was. Het was erg groot. Ze hadden uit de rotsen een gang gehaald waar een lift in was gezet om de toeristen het fort te kunnen laten bezoeken.

De derde route dag begon wederom over de Finestre. Omdat we deze eerder gereden hadden ging hij nu een stuk sneller. Na de Finestre hebben we een mooi route richting zuiden gereden.

Italia

Op de Hotelkamer keken we op facebook en op de KTM groep had iemand Monte Jafferau gereden die wij dag 2 hadden afgebroken ivm afsluiting weg.  Na wat contact bleek dat we een andere opgang moesten hebben dus dit was de keuze voor route dag 4.

En Gelukkig maar.

Een prachtige off road route die niet makkelijk maar wel te doen was op onze simpele all road banden.

Mooie slingers over gravel en stenen omhoog totdat we tegen een draad aan kwamen met een plastic zak ter waarschuwing voor de draad.

Onze gedachten waren, dit is niet officieel en zal wel voor koeien zijn.

Dus draadje weg, doorrijden en draadje terug.

Dit 2 maal moeten doen totdat we tussen de koeien reden.

Verder omhoog verlieten we de boomgrens en de uitzichten worden steeds mooier. Op een gegeven moment was er ook een fort te zien met daarvoor een soort kazerne. Via een soort wasbord reden we door naar de top. En daar begon de afdaling.

De afdaling was een stuk steiler en de stenen groter. Nu miste we wel een beetje de noppenbanden maar het is gelukt. Ik heb 1 keer de motor zeer gecontroleerd neergelegd omdat deze over het zwaartepunt ging.

kijk hieronder naar de film.